Dagligvareundersøkelen 2022

Amedias dagligvareundersøkelse viser at en større andel av oss handler oftere enn vi gjorde for et år siden. Flere av oss varierer hvilke butikker vi handler i og at stadig flere tar med netthandel av dagligvarer og matkasser på døra inn i vurderingen når man skal handle inn til husholdningene. Dagligvareundersøkelsen viser også at ulike livsfaser påvirker handlevaner- og behov i stor grad og en rekke valgmuligheter gjør utvilsomt kampen om kundene tøffere fremover. 

Ta kontakt med din kontaktperson i Amedia Salg og Marked for mer informasjon om resultatene fra undersøkelsen, eller send en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Dagligvareundersøkelen 2022

Amedias dagligvareundersøkelse viser at en større andel av oss handler oftere enn vi gjorde for et år siden. Flere av oss varierer hvilke butikker vi handler i og at stadig flere tar med netthandel av dagligvarer og matkasser på døra inn i vurderingen når man skal handle inn til husholdningene. Dagligvareundersøkelsen viser også at ulike livsfaser påvirker handlevaner- og behov i stor grad og en rekke valgmuligheter gjør utvilsomt kampen om kundene tøffere fremover. 

Ta kontakt med din kontaktperson i Amedia Salg og Marked for mer informasjon om resultatene fra undersøkelsen, eller send en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Vi er mindre lojale enn før 

Dagligvarehandel er preget av vane. 58 % oppgir at de har et fast repertoar av butikker og hele 70 % anslår at de varierer mellom 2-3 butikker. Likevel, ser vi at 38 %  oppgir at de ikke handler et fast sted. Det betyr at de tilpasser valg av butikk etter behov og bekvemmelighet og at det blir viktig å forstå kundene og behovene deres.

Flere har bestilt matkasse på nett

Siden i fjor, har andelen som mottar matkasser på nett månedlig eller oftere, økt med 5 prosentpoeng. Utvalget av matkasser på døra har økt og de mindre aktørene styrker seg. Vi ser en fragmentering i dette markedet. 15 % av oss handler dagligvarer på nett. Andelen som oppgir at de aldri har handlet dagligvarer på nett, avtar. 

Lojalitetsprogrammer styrker preferansen

Over 90 % av befolkningen har eller disponerer et eller flere lojalitetskort blant de store dagligvarekjedene. De som er medlem av lojalitetsprogrammer tenderer til å foretrekke de respektive kjedene de er medlem i, sammenlignet med resten.

Hovedfunn

  • Vi handler oftere enn vi gjorde for et år siden 
  • Vi er mindre lojale enn før og varierer i større grad hvor vi handler
  • Stadig flere bestiller matkasse på døren 
  • Reklameaviser og i dagligvarebutikkene, er der flest orienterer seg 
  • En rekke valgmuligheter gjør kampen om kundene tøffere fremover 

Drivere - Viktigst for valg av dagligvarebutikk: God kvalitet på frukt og grønt

Drivere - Viktigst for valg av dagligvarebutikk: Gunstige priser


Hvor henter vi inspirasjon om hva vi skal ha til middag?

25 % 

24 %

23 %

19 %

19  %

Design og utvikling av Bonefish.no