Dagligvareundersøkelsen høsten 2021

Pris, beliggenhet og gode tilbud er fortsatt viktige drivere innen dagligvarehandel.

Hovedfunn:

  • 2-3 butikker benyttes for dagligvarehandel
  • Færre handler alltid dagligvarer på samme sted. 
  • 11 % handler dagligvarer på nett månedlig eller hyppigere
  • Flest benytter seg av Meny nettbutikk og flere benytter nå Coop hjemlevering 
  • Pris, beliggenhet og gode tilbud er fortsatt viktigste drivere
  • REMA 1000 og KIWI største kjeder
  • Lavpriskjedene dominerer helgehandelen
  • Det er store geografiske forskjeller på bruk av kjedenes fordelsprogrammer
  • Kundeavis Dagligvare er viktig for forbrukerne

Ta kontakt med din kontaktperson i Amedia Salg og Marked for mer informasjon om resultatene fra undersøkelsen, eller send en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Dagligvareundersøkelsen høsten 2021

Pris, beliggenhet og gode tilbud er fortsatt viktige drivere innen dagligvarehandel.

Hovedfunn:

  • 2-3 butikker benyttes for dagligvarehandel
  • Færre handler alltid dagligvarer på samme sted. 
  • 11 % handler dagligvarer på nett månedlig eller hyppigere
  • Flest benytter seg av Meny nettbutikk og flere benytter nå Coop hjemlevering 
  • Pris, beliggenhet og gode tilbud er fortsatt viktigste drivere
  • REMA 1000 og KIWI største kjeder
  • Lavpriskjedene dominerer helgehandelen
  • Det er store geografiske forskjeller på bruk av kjedenes fordelsprogrammer
  • Kundeavis Dagligvare er viktig for forbrukerne

Ta kontakt med din kontaktperson i Amedia Salg og Marked for mer informasjon om resultatene fra undersøkelsen, eller send en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Handler Dagligvarer på nett

11 % svarer nå at de handler dagligvarer på nett månedlig eller oftere

Flest benytter Meny Nettbutikk og Oda

Øker: Coop hjemlevering er den aktøren som øker mest sammenlignet med tilsvarende undersøkelse gjennomført våren 2021

Geografiske forskjeller

Flest handler hos Rema 1000, Kiwi og Extra, men det er store geografiske på hvor flest foretrekker de forskjellige kjedene. 

Hele 50 % svarer at de foretrekker å handle hos Extra i Troms og Finnmark. 

Flest foretrekker å handle hos Rema 1000 i Trøndelag og Kiwi dominerer i flest fylker.

Benytter flere butikker

Andelen som “alltid” handler i samme butikk/butikker går ned fra forrige undersøkelse (våren 2021)

40 % svarer nå at de ikke handler et fast sted/varierer hvor de handler

Handlevaner - høsten 2021

Hvor mange ulike butikker benyttes vanligvis til dagligvareinnkjøp?

 

 

Hvor mange ganger i uken besøkes vanligvis dagligvarebutikker?

 


Holder seg orientert om tilbud på dagligvarer

Vi stilte igjen spørsmål om hvor folk holder seg orientert om tilbud på/informasjon om dagligvarer. Mange svarer at de holder seg orientert i butikk, men flest svarer Reklameaviser fra dagligvarekjedene. Etter reklameaviser og i butikken kommer mat-apper på mobil og annonser i papiravisen. Dagligvarebutikkenes websider, annonser på nett, sms/e-post fra medlemsprogram og TV-reklame kommer på de neste plassene.

Topp 5

Kundeaviser

I dagligvare-

butikken

Mat-apper på mobil

Annonser i papiravis

Dagligvare-

butikkenes websider

Undersøkelsen er gjennomført av Yougov på vegne av Amedia Salg og Marked.

Undersøkelsen er gjennomført høsten 2021 på Internett med utgangspunkt i YouGov-panelet i Norge.

Design og utvikling av Bonefish.no