Forbrukerundersøkelsen (FMCG) - Helse, Kosthold og Bærekraft

FMCG står for Fast Moving Consumer Goods, eller raske forbrukervarer. Dette er varer med høy omsetningshastighet, kort tid i hylla og som det selges mye av. 

Hva er sunt i dag? Det avhenger av hvem man spør og hvordan. Amedia har gjennom YouGov gjennomført en undersøkelse som skal gi innsikt i folks forhold til mat og kosthold, og det å ta vare på egen helse.  Temaet for FMCG-undersøkelsen er livsstilsorientert og etterstreber et bilde på hvordan de ulike demografiske målgruppene forholder seg til temaet. Bærekraftsdimensjonen er også ivaretatt. Her utkrystalliserer det seg betydelige forskjeller innenfor flere kategorier og segmenter. 

Ta kontakt med din kontaktperson i Amedia Salg og Marked for mer informasjon om resultatene fra undersøkelsen, eller send en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Forbrukerundersøkelsen (FMCG) - Helse, Kosthold og Bærekraft

FMCG står for Fast Moving Consumer Goods, eller raske forbrukervarer. Dette er varer med høy omsetningshastighet, kort tid i hylla og som det selges mye av. 

Hva er sunt i dag? Det avhenger av hvem man spør og hvordan. Amedia har gjennom YouGov gjennomført en undersøkelse som skal gi innsikt i folks forhold til mat og kosthold, og det å ta vare på egen helse.  Temaet for FMCG-undersøkelsen er livsstilsorientert og etterstreber et bilde på hvordan de ulike demografiske målgruppene forholder seg til temaet. Bærekraftsdimensjonen er også ivaretatt. Her utkrystalliserer det seg betydelige forskjeller innenfor flere kategorier og segmenter. 

Ta kontakt med din kontaktperson i Amedia Salg og Marked for mer informasjon om resultatene fra undersøkelsen, eller send en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Tidsklemma påvirker livsstil

Undersøkelsen viser at for aldersgruppen 30-49 år, er mange valg styrt av knapphet av tid. De har et sterkt ønske om å ta bedre vare på egen helse, men begrenset mulighet til å faktisk prioritere den.  I større grad enn resten, trener denne gruppen for å stresse ned og handler matvarer som tar kort tid å tilberede.

Bærekraftig fremtid

41 % av befolkningen er interessert i å få konkrete tips om bærekraftig forbruk. Blant de under 39 år er andelen større enn for gjennomsnittet. For denne aldersgruppen er økologi og dyrevelferd viktig, samt at de i større grad enn resten er opptatt av alternativer til kjøtt og animalske produkter. 

Mat er viktig

En stor andel av befolkningen oppgir at de er svært eller ganske interessert i matlaging.  Like mange er interessert i å prøve nye matvarer og er opptatt av råvarer og innhold i mat. Mat og matlaging er en kategori som fremdeles domineres av kvinner, og vi ser at deres involvering er høyere enn for menn på en rekke parametre også når det kommer til innkjøp.

Hovedfunn 

  • Kvinner er mer opptatt av å spise sunt, enn det menn er.
  • Menn trener oftere enn kvinner og synes det er lettere å prioritere egen kropp og helse. 
  • Interessen for for bærekraftig forbruk og kjøttfrie alternativer er høyest blant befolkningen under 39 år. 
  • Befolkningen over 60 år er mer vanedrevet i sine kjøp av både matvarer og produkter til kropp og helse. 
  • Kategorien klær og sko er den kategorien størst andel av oss handler oftest på nett.


Klær og sko er kategorien som handles oftest på nett

Kvinner synes det er vanskeligere å prioritere seg selv.

En stor andel av oss går tur i nærområdet, skog og mark ukentlig eller oftere.

Over halvparten av befolkningen er motivert til å prioritere egen kropp og helse.

Pris er en viktig driver når man skal handle matvarer

Design og utvikling av Bonefish.no