Lokalavisen viktig for lokale innkjøp
Fordi lokalaviser publiserer innhold som berører folks hverdag gjennom lokalpolitikk, - kultur og nyheter, fremstår innholdet som vesentlig og nært på en annen måte enn vi ser i de større riksmediene. Dette gir reklamen en helt annen kontekst og et mer troverdig miljø, noe som også gir utslag når handlelister skal lages for kategorier innen blant annet dagligvare, hus og hjem. Undersøkelsen konkluderer med at lokalavisen er nyttig for folk for å planlegge innkjøp samt holde seg orientert om tilbud. Lokalavisen på nett er også en viktig kanal for tilbud på varer og tjenester.
– Lokalavisens sterke posisjon underbygges av flere ting. Vi ser at i et samfunn med informasjonsoverflod og tilsynelatende uendelige muligheter på nett, at formidling av lokale aktørers varer og tjenester, oppleves som relevante for folk, sier Therese Wærholm, som er markedsanalytiker Amedia Salg og Marked.
– Videre ser vi at norske medier har generelt en høy standard og gode tilbakemeldinger på troverdighet. Ingen av mediekanalene kan måle seg med lokalavisene både på nett og papir når det handler om tillit, fortsetter hun. Dette gir seg også til kjenne gjennom tilliten vi ser lokalaviser har, sammenlignet med digitale giganter som for eksempel Facebook. Mens nesten 40 % oppgir at lokalavisen bringer informasjon de har tillit til, mener kun 11 % det samme om Facebook.