Møbel- og interiørundersøkelsen 2022

4 av 10 nordmenn planlegger å handle møbler i løpet av de neste 6 måneder og halvparten vil handle interiør, viser undersøkelse utført av YouGov. Men planlegger folk å oppsøke fysisk butikk, eller ønsker flere å handle på nett etter digitaliseringreisen vi har vært gjennom siste par årene? 

I undersøkelsen er vi også hvor folk henter inspirasjon, hvor de orienterer seg om tilbud fra kjedene, og ikke minst hvilke butikker som blir vurdert når nytt i kategorien skal handles inn. 

Ta kontakt med din kontaktperson i Amedia Salg og Marked for mer informasjon om resultatene fra undersøkelsen, eller send en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Møbel- og interiørundersøkelsen 2022

4 av 10 nordmenn planlegger å handle møbler i løpet av de neste 6 måneder og halvparten vil handle interiør, viser undersøkelse utført av YouGov. Men planlegger folk å oppsøke fysisk butikk, eller ønsker flere å handle på nett etter digitaliseringreisen vi har vært gjennom siste par årene? 

I undersøkelsen er vi også hvor folk henter inspirasjon, hvor de orienterer seg om tilbud fra kjedene, og ikke minst hvilke butikker som blir vurdert når nytt i kategorien skal handles inn. 

Ta kontakt med din kontaktperson i Amedia Salg og Marked for mer informasjon om resultatene fra undersøkelsen, eller send en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

41 % vil handle møbler

Det er ingen forskjell i kjøpsplaner mellom menn og kvinner, men vi ser at alder er en viktig faktor. Det er også store regionale forskjeller. 42 prosent av befolkningen på Vestlandet har kjøpsplaner, men på Sørlandet er det kun 35 prosent som planlegger møbelkjøp.

Flest vil handle møbler og interiør i fysisk butikk

24 % av Norges befolkning planlegger kun å handle møbler i fysisk butikk. Andelen har økt med fire prosentpoeng sammenlignet med desember 2020. Sju prosent planlegger kun å handle møbler på nett (+2pp), mens ti prosent vil handle både på nett og i fysisk butikk. Også for interiør ser vi at flest vil til fysisk butikk. 

Kundeavis er viktig kilde til informasjon og tilbud

Topp tre kilder folk bruker for å holde seg orientert om tilbud og informasjon om møbler/interiør er i butikk (31%), kundeavis i avis/postkasse (25%) og kjedenes nettsider (25%). Kundeavis er altså den viktigste eksterne kanalen for å kommunisere med forbrukerne.

Hovedfunn 

  • 41 prosent av Norges befolkning planlegger å handle møbler 
  • 51 % prosent planlegger å handle interiør 
  • Aller flest vil handle møbler og interiør i fysisk butikk
  • 1 av 4 bruker kundeavis i avis/postkasse til å holde seg orientert om møbler og interiør
  • Ikea er kjeden flest vurderer for kjøp av møbler/interiør, etterfulgt av Bohus, Skeidar, Jysk og Møbleringen. Europris er kjeden som øker mest sammenlignet med desember 2020

Gunstige priser 

Gode tilbud 

God varekvalitet

God service 

Design jeg liker

Design og utvikling av Bonefish.no