VINNER I BYRÅKLASSEN: Kreatørene Sindre Holmedal Johnstad (til venstre) og Erlend Løfald fra reklamebyrået POL gikk helt til topps i Gulltusjen 2022 i kategorien for byråer.

    Klar for deltakelse i Young Lions Print: POL-duo vant Gulltusjen

    Publisert: 23. mars 2022

    Kreatørene Sindre Holmedal Johnstad og Erlend Løfald fra reklamebyrået POL gikk helt til topps i Gulltusjen 2022 i kategorien for byråer. Studentklassen ble vunnet av Isak Steinnes Christoffersen og Alida De Lange D’Agostino fra Høyskolen Kristiania, Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design.

    Begge klassene fikk i oppgave å løse en aktuell problemstilling, i år presentert av Mental Helse Ungdom. Vinnerarbeidende fikk strålende vurderinger fra juryen.

    Den kreative print-konkurransen i regi av Amedia Salg og Marked gikk av stabelen 9. mars med 146 unge og kreative deltakere. Totalt var det 73 team som deltok i år.

    Mens vinnerne av byråkonkurransen skal representere Norge i Young Lions Print, får vinnerne av studentkonkurransen et beløp på 20 000 kroner.

    Om innsatsen og bidraget til Sindre Holmedal Johnstad og Erlend Løfald fra POL skriver juryen som følgende:

    «Mental helse for ungdom er et meget viktig tema og kanskje spesielt nå etter en lengre periode med pandemi, isolering og fravær av sosial kontakt. Vinnerne av Gulltusjen 2022 klarte absolutt å nå ut til samtlige jurymedlemmer med sitt sterke budskap og visuelle utrykk. Annonsen, som er satt opp som en SMS-tråd, bør treffe målgruppen godt og teksten får virkelig frem apatien og følelsen av maktesløshet. Annonsen fremmer kunnskap og engasjement rundt mental helse og de enorme utfordringene vi ser i samfunnet blant unge i dag - og er en soleklar vinner i Gulltusjen 2022».

    Vinnerbidrag byråkategorien

    – Print er ikke noe vi gjør så mye, så derfor er utfordringen like morsom hver gang. Enda morsommere er det jo selvfølgelig å vinne. Vi tar med oss ærefrykten og erfaringen til Cannes Young Lions Print, så sees vi på den andre siden. Kanskje med en pokal i den ene hånda og en shot i den andre, sier duoen Johnstad og Løfald.

    På andreplass i byråkategorien kom Martine Hauge og Josephine Berntzen fra The Oslo Company, mens Sissel Pettersen fra Brunch Oslo og Martin Berulfsen fra Metro Branding fikk plass nummer tre.

    Juryen skriver følgende om vinnerarbeidet til Isak Steinnes Christoffersen og Alida De Lange D’Agostino i klassen for studenter.

    «Uten å vite hvem som sa det, eller eksakt hvordan det ble sagt: «An ad should not explode on the paper, but in your head». Og vinnerens bidrag gjør akkurat det. Det tar det triste med det enkle, og med en halv tekstlinje fra Alf Prøysen: «som rein og ubrukt står», ligger det håp om en morgendag som blir bedre. Den passer særs godt i helsideformatet, da det gis plass til luft for den lille teksten som trekker leseren inn i annonsen og leder hen ned til brødtekst og avsender, hvor man så får vite at 7 av 10 ungdommer føler seg ensomme. En veldig enkel og fin løsning på noe komplekst og trist».

    Vinnerbidrag studentkategori

    – Det er ikke alltid lett å snakke om mental helse, kanskje særlig når man bare kan kommunisere gjennom svart tusj på hvitt papir. Vi ville ta tematikken på alvor, men samtidig fremme den hverdagslige samtalen om mental helse. Da vi hadde sendt inn bidraget vårt, kunne vi ikke la være å le litt av utfallet. Vi hadde diskutert briefen og tegnet skisser helt fram til tidsfristen, for så å ende opp med et nesten helt blankt ark som bidraget vårt. Men det er jo nettopp det som er ideen vår. Vi er glad for at juryen likte den, sier Isak og Alida.

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA         Foto: Vinner i studentklassen: Isak Steinnes Christoffersen (til venstre) og Alida De Lange D’Agostino fra Høyskolen Kristiania, Westerdals.

    På plass nummer to blant studentene landet Anders Bjørtomt og Ole Garbo fra Westerdals. Treer i konkurransen ble Yusra Sariteke og Samira Chami, også de fra Westerdals.

    Teamet fra reklamebyrået POL skal nå representere Norge i den internasjonale Young Lion Print-konkurransen. Konkurransen skjer digitalt i mai. I tillegg til at de får ta del i konkurransen, vinner reklameteamet flybilletter, hotell, og pass til festival og prisutdeling i Cannes i juni.

    – Deltakelsen i Gulltusjen var som alltid veldig god – og nivået var skyhøyt. Dette er en konkurranse som setter unge mennesker, kreativitet og papirannonsen i fokus. Det er vi veldig stolte av. Ikke bare leverte deltakerne svært så bra. De imponerte stort, sier Anette Færevik Gulbrandsen, leder for kompetanse, marked og kommunikasjon hos Amedia Salg og Marked.

    Gulltusjen er en idékonkurranse for alle student- og kreatørteam som er 31 år eller under. Konkurransen går ut på at alle teamene får i oppgave å skissere en avisannonse for et gitt case/produkt i løpet av seks timer, kun ved hjelp av tusj og papir. Tegningene utføres på papirark. Teamet som kommer opp med den beste ideen kåres til vinner.

    Juryen i år har bestått av salgsdirektør Beate Carlsen i Amedia Salg og Marked, konseptutvikler Emilie Woxen i Amedia Salg og Marked, kommunikasjons- og innsamlingssjef Line Toft i Mental Helse Ungdom, rådgiver Knut Røse i Schjærven og creative/art director Kim Gothard Taanevig fra Maverix.

    Gulltusjen arrangeres i samarbeid med CAPA, Norges representant for Young Lions og Høyskolen Kristiania, Westerdals.

    Design og utvikling av Bonefish.no