En smart, ny løsning fra Amedia gjør det lettere enn noensinne å lykkes med digitale annonser i lokalavisa helt på egenhånd.
Vise er et nytt tilbud som gjør det enkelt for lokale bedrifter å være synlig på nett. Tjenesten senker terskelen for digital markedsføring, og skal hjelpe lokale bedrifter å nå ut til potensielle kunder gjennom lokalavisen.
– Vise er laget for at lokale bedriftseiere som har lite eller ingen erfaring med annonsekjøp skal lykkes med markedsføring, forteller Tor Magnus Breivik i Amedia.
Amedia-konsernet eier 80 store og små aviser over hele Norge. Vise er i dag tilgjengelig for utvalgte aviser på øst- og vestlandet.
– Tanken er at tjenesten skal være så enkelt at alle kan gjøre alt på egenhånd, uansett tid og sted, sier Breivik.
Enkelt å komme i gang
Du trenger ingen forkunnskaper i markedsføring, annonsering eller grafiske ferdigheter for å sette opp en annonse i Vise. Alt du trenger for å komme i gang er en bruker hos Amedia og et organisasjonsnummer.
Gjennom tre enkle steg velger du hvilke lokalaviser du ønsker å Vise deg fram i, setter budsjett og periode, og laster opp grafisk materiell. Har du ikke grafisk materiell, kan du enkelt sette sammen bilde og tekst i verktøyet. Når alle stegene er gjennomført betaler du enkelt med kort eller Vipps.
Annonsering er tradisjonelt sett på som veldig dyrt. Med Vise kan du potensielt Vise frem bedriften for tusenvis av lokale kunder for så lite som 500 kroner.
– Budsjett, periode og hvilke aviser du vil annonsere i avgjør hvor mange lesere som vil se annonsen din, men målet vårt er at den skal bli godt synlig uansett om du bruker 500 kroner eller 5 000. Større budsjett vil naturligvis gi flere visninger av annonsen, men Vise legger til rette for at du skal kunne lykkes uavhengig av budsjettstørrelse, forsikrer Breivik.
Annonsen vil rulle og gå i din lokalavis fram til budsjettet ditt er oppbrukt eller du selv stanser annonseringen. Om du for eksempel har satt av 10 000 kroner for å markedsføre at butikken din har salg på sykler, kan du stoppe annonsen om det blir utsolgt før annonsepengene er brukt opp. Du vil da kun betale for den delen av budsjettet du faktisk har brukt.
– Du kan følge med på antall annonsevisninger og hvor mange som klikker på annonsen under hele kampanjen, råder Breivik.
Et naturlig sted å annonsere
Lokalavisene har vært gjennom noen tøffe år med fall i både antall lesere og annonseinntekter. De fleste har imidlertid nå klart å snu trenden og ser stor vekst i antall abonnenter og lesetid.
– Lokalaviser står sterkt som bærebjelker i lokalsamfunn. De vokser nå på nesten alle fronter, og har en sterk tilstedeværelse og stor betydning for de som leser dem, sier Breivik.
Forretningsutvikleren håper Vise blir et verktøy som støtter opp om lokalsamfunn over hele landet. Han avslutter:
– Sentrumsbutikkene strever i konkurransen mot internasjonale nettbutikker. Ambisjonen er at Vise skal bli et verktøy som hjelper lokale bedrifter å være synlig på nett, og gjøre det enkelt for virksomhetene å annonsere når de har noe å Vise frem.