Reklamebyrået POL ble vinneren i Amedias reklamekonkurranse «Tett På» for 2022 med reklame for Mental Helse Ungdom.
POL var også vinneren av tredje tertial i konkurransen. Årets vinnerteam blir premiert med en tur til New York og Advertising Week høsten 2023. POL mottok prisen under Gullblyanten som ble arrangert på Radisson Blu Plaza Hotel i regi av Kreativt Forum fredag 10. mars.
Geelmuyden Kiese vant første kåring i 2022 med reklame for Bertel O. Steen/Opel Norge. Reklamekollektivet vant den andre kåringen i reklamekonkurransen med en kampanje for NextGenTel. Disse konkurrerte med POL om å bli årets vinner av «Tett På».
«Tett På» er en konkurranse som kårer den beste reklamen i Amedia Marked sine lokale medier. Hver tertial kåres en vinner – i tillegg kåres en totalvinner ved årets slutt.
Selve arbeidet med vinner-kampanjen tok utgangspunkt i at et ungt menneske tar sitt liv i Norge annenhver dag, mens ytterligere 10 unge forsøker å ta selvmord. På samme tid kuttes det i budsjetter til psykisk helse - og det i en tid hvor man forventer en ventetid på 30 uker for å få hjelp.
Dette ville POL sette fokus på i sin serie med annonser. De ville få frem håpløsheten i møtet med psykisk helsevesen for mange unge i dag. Annonsen, som ble visualisert gjennom tekstmeldinger, er den samme som vant Gulltusjen 2022 for Mental Helse Ungdom.
Juryen skrev blant annet følgende om vinnerarbeidet da den gikk til topps i tredje tertial 2022: «Vinneren av «Tett På» i tredje tertial vinner med soleklar margin til de øvrige. Ideen er svært god – og budskapet treffer hardt. Med den lokale tilpasningen løfter de ideen og kampanjen enda et par hakk».
Teamet til POL besto av art director Erlend Løfald, prosjektleder Maria Normann, rådgiver Therese Becke, designer Ole Jacob Skattum, tekstforfatter Sindre Holmedal Johnstad og kundeansvarlig Line Toft.
I kriteriene til «Tett På» står det blant annet at bidragene skal være lokalt forankret og godt formidlet til lokalsamfunnet. Konkurransen er åpen for kampanjer både på print og digitalt. Reklamebyråer, kreatører og kreative team har muligheten til å delta.
Juryen i «Tett På» 2022 har bestått av juryleder Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Christian Bråthen-Nordland fra S&B-N, Knut Røse fra Schjærven og Hilde Løvsletten fra Amedia Salg og Marked.
Her kan du lese mer om Tett På