• Hjem
  • Aktuelt
  • POL vant «Tett på» med kampanje for Mental Helse Ungdom
  • STERK KAMPANJE: Her vinnerkampanjen som gikk helt til topps i tredje tertial, signert POL.
  • Vinnerteamet: Therese Becke (daglig leder/rådgiver), Ole Jakob Bøe-Skattum (designer), Sindre Johnstad (kreatør), Line Toft (Mental Helse Ungdom), Erlend Løfald (kreatør), Maria Normann (prosjektleder) og Christian Thu (Amedia).

POL vant «Tett på» med kampanje for Mental Helse Ungdom

Publisert: 25. januar 2023

Reklamebyrået POL gikk helt til topps i tredje tertial i 2022 i reklamekonkurransen «Tett på» som arrangeres av Amedia Salg og Marked. Dermed blir POL en av tre finaledeltakere når 2022-vinneren skal kåres.

POL gikk seirende ut av tredje tertial i byråkonkurransen med en kampanje for Mental Helse Ungdom.

«Tett På» kårer den beste reklamen i Amedia Marked sine mange lokale medier. Hvert tertial kåres en vinner – og til slutt kåres en vinner for hele året.

– Den jobben som Mental Helse Ungdom gjør er så livsviktig. Det er alt for mange unge i dag som føler seg forlatt og oversett – selv etter at de har bedt om hjelp. Sånn skal det ikke være. Derfor er vi også veldig glade for at juryen er enig med oss, sier Sindre Holmedal Johnstad i POLs vinnerteam.

Selve arbeidet med kampanjen tok utgangspunkt i at et ungt menneske tar sitt liv i Norge annenhver dag, mens ytterligere 10 unge forsøker å ta selvmord. På samme tid kuttes det i budsjetter til psykisk helse- og det i en tid hvor man forventer en ventetid på 30 uker for å få hjelp.

Dette ville POL sette fokus på i sin serie med annonser. De ville få frem håpløsheten i møtet med psykisk helsevesen for mange unge i dag. Annonsen, som ble visualisert gjennom tekstmeldinger, er den samme som vant Gulltusjen 2022 for Mental Helse Ungdom.

Teamet til POL besto av art director Erlend Løfald, prosjektleder Maria Normann, rådgiver Therese Becke, designer Ole Jacob Skattum, tekstforfatter Sindre Holmedal Johnstad. Og kundeansvarlig Line Toft.

Kampanjen ble kjørt i perioden fra 30. september til 10. oktober 2022. For å treffe mest mulig målrettet ble det laget 13 unike versjoner på lokale dialekter – og som ble trykket i over 70 ulike lokale aviser i hele Norge. Amedia på sin side bidro med gratis annonsering. På den måten ønsket POL å komme enda tettere på folk, samt skape en klar nerve i budskapet.

Geelmuyden Kiese vant første kåring i 2022 med reklame for Bertel O. Steen/Opel Norge. Reklamekollektivet vant den andre kåringen i reklamekonkurransen med en kampanje for NextGenTel.

Dermed er hele finalelaget på tre byråer klare for den store finalen. Hvem som vinner av de tre, blir offentliggjort på Gullblyanten 10. mars.

Juryen mener følgende om vinneren fra tredje tertial: «Vinneren av «Tett på» i tredje tertial vinner med soleklar margin til de øvrige. Ideen er svært god – og budskapet treffer hardt. Med den lokale tilpasningen løfter de ideen og kampanjen enda et par hakk.»

Juryen i «Tett på» 2022 består av juryleder Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Christian Bråthen-Nordland fra S&B-N, Knut Røse fra Schjærven og Hilde Løvsletten fra Amedia Marked.

Her kan du lese mer om «Tett På»

Årets vinnerteam, totalt tre personer, blir premiert med en tur til New York og Advertising Week i 2023.

Design og utvikling av Bonefish.no