Amedia hentet 2 gull i INMA Global Media Awards, torsdag kveld. Foto: Amedia

    Amedia hevder seg internasjonalt: Henter hjem 2 x gull i INMA Global Media Awards

    Publisert: 26. april 2024

    Torsdag kveld var det duket for prisfest i Victoria and Albert Museum i London der publisister fra hele verden var samlet i spenning under utdelingen av INMA Global Media Awards.

    Kommersielt kan Amedia smykke seg med gull i den nye kategorien «Best commerce product or service». Prisen deles ut til det mediehuset som gjennom innovative løsninger har klart å generere nye forretningsmuligheter og inntektskilder innen e-commerce.

    Amedia Innholdsbyrå og Amedia Salg og Marked var på plass i London for å ta imot prisen. 

    – Å vinne denne prisen er skikkelig stort! Vi har jobbet lenge med å skape løsninger som gir høy verdi for annonsører i et segment, der vi som mediehus, ofte har blitt utkonkurrert av andre mediekanaler. Publisistene sitter på et kraftig distribusjonsnettverk, og det er nettopp dette vi har benyttet her, forteller strategisk rådgiver Monika Sveen.

    Løsningen kobler distribusjon av vareprøver sammen med annonseformater som innholdsmarkedsføring og display. Sammen med Lumene og Helthjem har Amedia utviklet en kampanje som skaper preferanse og konverterer til direkte bestilling av vareprøver. Leseren får vareprøven rett i postkassa kort tid etterpå, og gir tilbakemelding til annonsøren om opplevelsen. 

    – Med dette caset viser vi verdien av å tilby annonsører flere sterke produkter i tillegg til de tradisjonelle medieflatene. Sammen er vi sterkere, og det beviser vi i et fantastisk samarbeid med Helthjem. Hele kampanjeløpet har vært skreddersydd til Lumene, sier strategisk Key Account Manager i Amedia Salg og Marked Ina Kreutz Pauli.

    Redaksjonelt gull til Amedia for visuell historiefortelling

    I tillegg til den kommersielle prisen, vant Bladet Nordlys den redaksjonelle prisen «Best Use of Visual Journalism and Storytelling Tools» for sin featurereportasje Skredet

    Bruk av nye fortellermåter

    Skredet er en reportasjeserie fra Nordlys om fem vennerne som ble tatt av skredet på Erikaksla i Lyngen 23. mars 2022.

    Reportasjen er laget av journalistene Rune Endresen og Andreas Høyer samt fotograf Yngve Olsen. Designerne Kristine Tolk Solberg og Hallvar Wergeland Agersborg, animatørene Kristoffer Lorentzen, Øyvind Lind og grafikeren Oskar Bjørkum har bidratt til en levende presentasjon av skreddramaet i Lyngen – blant annet ved bruk av dronefoto og avanserte grafiske løsninger.

    – Hovedmålet med prosjektet var å skape en nyansert debatt om skredulykkene, og bidra til større oppmerksomhet rundt faren. Dette har vi klart gjennom god formidling av budskapet med bruk av visuell historieformidling, sier journalist i Nordlys, Rune Endresen.

    Innholdsmarkedsføring i verdensklasse 

    Det er ikke bare INMA som har bitt seg merke i den kommersielle produktutviklingen hos Amedia. Amedia Innholdsbyrå ble nylig shortlistet til Native Advertising Awards i kategoriene Best Use of Native Advertising on a Small Budget, Best Native Advertising User Activation Campaign og Most Effective Native Advertising Campaign. 

    – Amedia Innholdsbyrå satte seg et hårete mål om å lage innholdsmarkedsføring i verdensklasse. Å hente hjem gull i prestisjefylte konkurranser som dette, er beviset på at vi som byrå klarer nettopp dette, sier daglig leder i Amedia Innholdsbyrå Sara Oksdøl.

    Design og utvikling av Bonefish.no