Marte Ingul, konserndirektør samfunns- og myndighetskontakt, forteller hvordan Amedia jobber med bærekraftsarbeid

    Bærekraftig, åpen og samfunnsansvarlig medieeier

    Publisert: 18. desember 2023

    Som Norges største utgiver av aviser, spiller Amedia en unik rolle i folks liv og i demokratiet. Å sikre den frie uavhengige journalistikken gjennom sterke redaktørstyrte medier i hele Norge, er vårt viktigste bærekraftsbidrag. 

    Vårt samfunnsoppdrag skjerper kravene til hvordan Amedia som konsern opptrer i alle ledd. Amedias virksomhetsstyring skal bidra til en positiv sosial, forretningsmessig og miljømessig bærekraftig utvikling av våre selskaper.  


    Fire eksempler på vårt bærekraftsarbeid: 

    Digitalt skifte blant abonnenter
    I dag er over 60 prosent av abonnentene våre heldigitale. Fortsatt vekst i digitale abonnenter og digitale annonseinntekter er de viktigste bidragene for å sikre bærekraftig forretningsmessig utvikling og redusere fotavtrykket.  

    Gode steder å jobbe
    Amedia er sertifisert som Great Place To Work. Sertifiseringen bekrefter og er et bevis på at Amedia er et godt sted å jobbe, med spennende karrieremuligheter innen ulike fagfelt.  

    Bærekraftige trykkeritjenester
    Alt papir i våre trykkeri er kjøpt fra papirleverandører som garanterer at trevirket er hentet fra bærekraftig skogbruk. Alt papir er svanemerket. Energikilde i produksjonen er elektrisitet som hovedsakelig kommer fra fornybare energikilder. Tirsdag 12. desember ble Amedia Trykk offisielt sertifisert som Miljøfyrtårn.  

    Grønt skifte i avisdistribusjon
    Amedia har tatt, og fortsetter å ta store steg for å nå vårt mål om fossilfri avisdistribusjon innen 2030. Med investering i over 300 elektriske kjøretøy dekkes stadig flere av våre budruter med fornybar energi. Amedia Distribusjon ble miljøfyrtårnsertifisert i 2022. 

    Her kan du lese mer om vårt bærekraftsbidrag 

    Design og utvikling av Bonefish.no